Porsche automobilių lenktynių Lietuvoje istorija

Vytautas Venskūnas

1000 kilometrų lenktynių nugalėtojas. Ilgų nuotolių lenktynių pradininkas Lietuvoje.

Kai Stasys Brundza savo Porsche palikdavo kur nors mieste, susirinkdavo minia žmonių jį apžiūrėti. Tas pats buvo su A. Kudlos Porsche. Palikęs mašiną mieste, grįžęs prie jos rasdavo minią žmonių. Bandydamas prasibrauti per minią išgirsdavo: „Palauk, palauk, kur lendi, visi norim pažiūrėti.“

Aš, ko gero, pirmasis buvusioje Sovietų Sąjungoje pradėjau važiuoti ilgų nuotolių lenktynėse. Tuomet dariau “biznį” su vokiečiais, ir toje aplinkoje pasirodė lenktynininkas. Vieną dieną jis man sako: „Važiuojam ten, kur tikri vyrai važinėja.“ Ir nuvažiavome į Niurburgringą. Jis mane vežė su BMW M3. Pirmajame rate man tikrai buvo labai baisu – negalėčiau būti šturmanu.

Pats pirmą kartą važiavau gal 1995 metais, dalyvavau Niurburgringo 24 valandų lenktynėse. Man buvo labai gražūs Porsche automobiliai. Neištvėriau, paprašiau garsaus Vokietijos lenktynininko Uwe Alzeno, kad duotų pavažiuoti. Prieš leisdamas į automobilį jis įspėjo: „Vairuok atsargiai, čia tau ne BMW, reikia vairuoti, reikia galvoti, važiuok tik GP trasoje.“ Pravažiavau sėkmingai, be nuotykių, labai patiko. Ėmiau svajoti, kad norėčiau tapti Porsche vairuotoju, įveikti 24 valandų lenktynes.

Nuėjau pas Stasį Brundzą ir pasiūliau daryti projektą „ 24 valandų Niurburgringo lenktynės su Porsche.” Stasys tylėdamas išklausė, užsiminė, kad seniai lenktynėse važiavęs, tačiau mintis jam patiko, ir 1998 metais mes, Lietuvos komanda, išvažiavome į 24 valandų Niurburgringo lenktynes. Komandoje buvo Stasys Brundza, Aurelijus Simaška, Marius Budrikis ir aš. Gražiai išsirikiavę stovėjome prie raudono 911 ir laukėme starto, jausdamiesi tikrais europiečiais. Prieš lenktynes dar surengėme treniruotes, aš važiuodavau šalia, nes vienintelis žinojau trasą. Visi vairavo gerai, tačiau S. Brundza man pasirodė tikras vairavimo dievas. Jis važiavo taip, lyg visą gyvenimą būtų ten važinėjęs. Viskas klostėsi gerai. Komandai puikiai vadovavo Dalius Steponavičius. Naktį patekome į dešimtuką. Tačiau nepavyko išvengti avarijų, ilgokai remontavome mašiną. Ypač buvo įspūdingas finišas. Paskutiniame rate, tiesiojoje, prieš pat finišą baigėsi degalai. S. Brundza stūmė mašiną iki finišo. Tą vaizdą pamatė visas pasaulis. Finišavome 28-oje vietoje. Pirmam kartui tai buvo labai geras rezultatas, neužmirštamos lenktynės. Jautėmės pakiliai – juk startavo 200 mašinų.

Manau, šis startas lėmė tai, kad Palangoje buvo surengtos 1000 kilometrų lenktynės. Į mano važiavimus ilgų nuotolių lenktynėse Darius Jonušis iš pradžių žiūrėjo skeptiškai. Tačiau vienąsyk atvažiavo į Niurburgringo trasą, pasižiūrėjo, kaip kas vyksta, ir netrukus Palangoje buvo suorganizuotos 1000 kilometrų lenktynės.

Kai jos prasidėjo, D. Jonušis pasiūlė į Palangą atsivežti sportinį Porsche. Mums pavyko ir atsivežti, ir laimėti lenktynes. Tuomet pradėjome Porsche pergalių seriją, besitęsiančią iki šiol.

Porsche – kitoks automobilis. Net kvapas jo kitoks, nepamirštamas. Ir valdomas jis kitaip – tiesiog “gimęs” sportui. Jo nereikia perdarinėti, iškart važiuoja. Variklis gale, taigi turi žiūrėti, kad nesusuktų, nenuneštų. Ypač pavojinga važiuoti šlapia danga. Šį automobilį reikia prisijaukinti.

Tais laikais į Porsche sėsdavo tik labai patyrę pilotai, nes tuo metu mašinose nebuvo jokių elektroninių pagalbininkų, net ABS. Smarkiau stabdysi, sudeginsi dvi ar net visas keturias padangas. Esu sukęsis ne kartą, esu slidinėjęs. Pravažiuoji, saldumą tarp dantų pajunti, nusiramini ir važiuoji toliau. Vienąsyk susigundžiau “pavaidinti” prieš televizijos operatoriaus kamerą. Viename posūkyje jis stovėjo nuobodžiaudamas, nė nepasukdamas kameros, nes visi važiavo protingai, prognozuojamai. O aš atlėkiau dideliu greičiu ir bandžiau “driftindamas” įveikti visą posūkį. Operatorių sudominau – man tarkuojant automobilio šoną į aptvarus, jis nufilmavo gerų vaizdų.

Esu važiavęs beveik visais Porsche modeliais, bet labiausiai žaviuosi senaisiais, neturinčiais jokios elektronikos. Mes, senoji karta, esame prie to pratę. Kai vyksta istorinių automobilių lenktynės, jas laimi senieji pilotai, nes jaunimas sunkiai suvaldo tuos elektronika nevaldomus žvėris.

Porsche visada pasižymėjo patvarumu. Jo konstrukcija gana paprasta, atlaiko labai daug lenktynių kilometrų.

Mažiausiai sėkmingas mano nuotykis buvo Palangoje, kai „Kauno grūdų“ automobilį atrėmiau į aptvarus, sugedo, šiek tiek nulinko jo nosis. Tai buvo ir mano, ir mechanikų klaida. Užpylus degalus, nesuveikė stabdžiai – pilant jie tiesiog užvirė. Taip buvo ir dar kartą, tačiau tąsyk spėjau užtraukti rankinį stabdį ir nesėkmė apsiribojo triguba saulute. Man tokia klaida kainavo nedaug, tačiau A. Simaška, važiuodamas su Audi, smarkiai nukentėjo pats ir sudaužė automobilį.

Paklaustas, kokį Porsche rinktųsi, V. Venskūnas atsakė: „Porsche 993. Jis man geriausias.“

Audrius Gelžinis

Automobilių lenktynių komandos „Juta“ įkūrėjas ir savininkas, ilgų nuotolių lenktynių strategas, 2006 metais Jonas baigė kartingo karjerą, todėl mums reikėjo pasirinkti, kuo važiuoti toliau. Draugų ratas, pažintys lėmė, kad pasirinkome Porsche. Tais metais mašiną atsivežėme į Lietuvą, laimėjome 1000 kilometrų lenktynes. Iškart po to pradėjome dalyvauti Porsche taurės lenktynėse Skandinavijos šalyse. Porsche etapas mūsų gyvenime truko nuo 2006 iki 2021 metų. Per tą laiką Jonas 1000 kilometrų lenktynes laimėjo 10 kartų.

Skandinavijoje Jonas lipo ant podiumo, geriausia vieta metų įskaitoje buvo penkta. Į Anglijos Porsche Cup atvykome jau turėdami didesnę patirtį. Čia Jonas kovėsi sėkmingiau, 2013 metais kovojo dėl čempiono titulo ir pralaimėjo tik paskutinėse lenktynėse, pelnė vicečempiono titulą. Minimi metai mums buvo sėkmingiausi.

Jonas yra 10 kartų laimėjęs 1000 kilometrų lenktynes. Iš jų – septynis kartus su Porsche.

Jonas Gelžinis

Pilotas, dešimt kartų laimėjęs 1000 kilometrų lenktynes.

„Kalbant apie Porsche valdymą, sunku sutirštinti spalvas” – sakė Jonas Gelžinis, lenktyniavęs ne tik Porsche, bet ir Spyker, Ferrari, BMWautomobiliais. – “Tai yra GT klasės automobilis, visi jie valdomi gana panašiai. Stabdyti reikia giliai posūkyje, apkrauti automobilio priekį, kad jis pasisuktų, ir pasiruošti kuo geresniam išvažiavimui. Būtent nuo pastarojo veiksmo ypač priklauso rezultatas. Dauguma pradedančiųjų ir vidutiniokų daro tą pačią klaidą – į posūkį įlekia pernelyg greitai ir labai lėtai iš jo išvažiuoja, prarasdami visą tiesiąją. Gale įmontuotas variklis apkrauna galinę ašį ir leidžia labai greitai startuoti visu pajėgumu.”

Dešimt kartų laimėjęs 1000 kilometrų lenktynes, Jonas Gelžinis apie savo pasiekimus kalba kukliai: „Vien nuo vairuotojo labai mažai kas priklauso. Patikimai turi dirbti visa komanda – pradedant degalų įpylėjais, mechanikais ir baigiant komandos vadovu. Labai svarbu turėti ir patikimą komandą, ir patikimą automobilį. Tik tuomet vairuotojai atsidurs ant podiumo. Aš niekada nemaniau, kad esu geriausias, visada stengiuosi tobulėti. Lenktynių metu analizuoju telemetrijos duomenis ir stengiuosi pagerinti rezultatus.“

Apie Porsche modelius Jonas sako: „Karjerą pradėjau su 996. Tada atsirado 997 ir kelios jo generacijos. Vėliau teko važiuoti su keliomis 991 generacijomis, o pastaruoju metu – su 992. 996 vertinčiau kaip kolekcininko automobilį. Jis yra guminis, labai arti standarto, nenorėčiau su juo važiuoti trasoje. 997 buvo labai jautrus, nervingas, jo bazė trumpa. Labai grėsminga mašina nepatyrusiems pilotams, tačiau turi žavesio. Atsiradęs 991 buvo daug tobulesnis, geriau valdomas. Porsche pagamino labai daug modelių, bet skirtumai tarp jų nėra akivaizdūs, automobiliai tobulinti po truputį. Taip pavyko pasiekti aukštą patikimumą. Jeigu reikėtų šiandien rinktis, norėčiau vairuoti vieną iš naujesnių modelių. Kuo naujesnis, tuo geresnis.“

Jonas yra bandęs ir elektrinius Porsche automobilius, tačiau mano, kad jie lenktynėse dalyvaus ne anksčiau kaip po dešimties metų. Pasak jo, artimiausioje ateityje lenktynėse dominuos hibridai.

Robertas Kupčikas

Vienas geriausių Lietuvos žiedinių lenktynių meistrų. Kasdien jis eina į darbą, kurio pavydi visi benzingalviai. Robertas – Porsche variavimo akademijos instruktorius.

Kai V. Venskūnas į Lietuvą atsivežė 993 RSR, jis atrodė ypatingas. O dabar tai – tiesiog klasikinis automobilis. Vytauto dėka Porsche triumfavo Lietuvoje. Nuo to laiko norintys laimėti lenktynes dažniausiai renkasi būtent šios markės automobilius.

Statistiškai Porsche geriausiai važiuoja Palangos trasoje. Tai patvirtina faktas, kad iš 22 kartų 15 lenktynių laimėta būtent šiais automobiliais. Seniau su Porsche galėjo laimėti tik profesionalai, o atsiradus 991 modeliui valdymas tapo kur kas paprastesnis – su juo po tam tikrų treniruočių greitai važiuoti gali bet kuris mėgėjas.

Porsche vairavimo specifika yra tokia: automobilio priekinė ašis yra apkrauta dvigubai mažiau nei galinė. Automobilio priekis yra labai lengvas, priekiniai ratai linkę slysti posūkyje. Norint to išvengti, reikia stabdyti pačiame posūkyje, apkraunant priekinę ašį, kad neslystų priekiniai ratai. Dėl ant galinės ašies esančio variklio ir galinių varančių ratų automobilis gali labai greitai startuoti.

NUGALĖTOJŲ GARBĖS PAKYLA

1006 km lenktynių, vykusių Palangoje, laimėtojai, važiavę Porsche automobiliu

2000 m.
Vladas Laurinavičius, Eugenijus Tumalevičius, Vytautas Venskūnas – Lietuvos Porsche klubas (Porsche 911)

2001 m.
Vytautas Venskūnas, Alfredas Kudla – „Automodus 5“ (Porsche 993 RSR)

2002 m.
Vladas Laurinavičius, Eugenijus Tumalevičius, Aurelijus Simaška, Nikita Kondrachinas – Lietuvos Porsche klubas (Porsche 993 Cup)

2003 m.
Alfredas Kudla, Vytautas Venskūnas – SK D. A. L (Porsche Carrera GT3)

2005 m.
Egidijus Dapšas, Nemunas Dagilis, Nerijus Dagilis – „Oktanas – Snaigė“ (Porsche 996 GT3)

2006 m.
Aurelijus Rusteika, Giedrius Tomas Jarmalavičius, Arūnas Bartusevičius, Jonas Gelžinis – „Topo Centras“ (Porsche 996 GT3)

2012 m.
Sun Moodley, Andrew Culbert, Manogh Maharaj (Pietų Afrikos Respublika) –
„Oktanas Racing“ (Porsche 911 GT3 Cup)

2013 m.
Nemunas Dagilis, Nerijus Dagilis, Benediktas Vanagas – „General Financing-Autopaslauga“ (Porsche 911 GT3)

2015 m.
Jonas Gelžinis, Ignas Gelžinis, Tautvydas Barštys (jaunesnysis) – „Juta – KG Group“
(Porsche Carrera GT3 CUP)

2016 m.
Jonas Gelžinis, Sebastiaan Bleekemolen (Olandija), Benediktas Vanagas – „General
Financing by Pitlane“ (Porsche 911 GT3 Cup)

2017 m.
Jonas Gelžinis, Ignas Gelžinis, Egidijus Valeiša – „Skuba Dream“ (Porsche 911 GT3 CUP 997)

2018 m.
Robertas Kupčikas, Nemunas Dagilis, Steve Vanbellingen (Belgija) – „Palanga Spa Hotel by EMG Motorsport“ (Porsche 911 GT3 Cup)

2019 m.
Julius Adomavičius, Ralf Aron (Estija), Jonas Gelžinis, Ignas Gelžinis – „Circle K Miles Plus Racing Team“ (Porsche GT3 Cup)

2020 m.
Julius Adomavičius, Jonas Gelžinis, Ralf Aron (Estija), Oskaras Brazaitis – „Circle K
Miles Plus Racing Team“ (Porsche GT3 Cup 2)

2021 m.
Jonas ir Ignas Gelžiniai, Ralf Aron (Estija), Julius Adomavičius – „Circle K Miles Plus
Racing Team“ (Porsche GT3 Cup 2)